Bitumen és szifilisz

Bécs

Először azt akartam írni, hogy érdekes kiállítás, de jó kép csak egy van benne, egy nő csíkos ruhában, azt is Leibl festette. Persze rögtön pontosítani kell, hiszen van még egy remekmű, Manet női portréja, amit nagy merészség volt egy Makart-nő mellé tenni, de nyilván nem kellett hozzá merészség, hiszen a kurátorok általában annyira beleszeretnek a témául választott művészbe, annyi érdekességet tudnak meg róla, annyi gondolatát olvassák naplókban, levelekben, annyit kell foglalkozniuk a kiállítandó képekkel, tisztíttatni őket, megfelelő környezetet találni ki nekik, hogy szép fokozatosan elveszítik a józan ítélő képességüket. Itt is nyugodt szívvel rakták az egyik legszebb Manet pasztellt egy teljesen elfestett, síkba tapadt olajnyomat-szerűség mellé, mondván: szőrmeábrázolás, szőrmeábrázolás, lám-lám Makart is akkor festett szőrmét amikor Manet.

Az olajnyomat-szerűség azért nem teljesen sima felületű, mert rajta is megfigyelhető a Makart-féle technika, ami majd a szecessziósnak nevezett festményeken fog visszaköszönni: a képen a bőrfelületek porcelánsimák, nincsenek ecsetnyomok, a festék nem áll össze csomókba, csak mint ezen az említett női képmáson is, az ékszereknél, a csipkegallérnál, ahol viszont kilógnak a térbe a

megszáradt rétegek. Ez elsőre jól hangzik, olyan igazi festői trouvaille-nak, de a valóságban inkább arról árulkodik, amiről az egész Makart-kiállítás. Hogy

fantasztikus ötletei voltak, tudta hogyan kell elkápráztatni a megrendelőket, (sőt egész Bécset, mert amikor megbízták a császári pár ezüstlakodalmának megtervezésével, abból 14000 fős barokk jelmezes felvonulás lett) hogy hogy kell megjelennie, milyen hajjal és milyen festői környezetben, milyen hatalmas, mindenféle egzotikus és művészi dolgokat felvonultató műteremben, sőt lovon, festőfejedelem-jelmezben – de az igazi remekművekhez nem volt benne elég tehetség. A Makart-képeken valahogy nem állnak össze a kompozíciók, a testrészek elválnak egymástól, meg a ruháktól, a kellékek kellékek maradnak, a mesterségesen összeboronált természeti elemek és emberi alakok együttesére, vagy néhol csak egy nőalak hátára és ruhájára nem ereszkedik le a művészi összhang felhője.

Nyilván nem tesz jót az összhatásnak az sem, hogy ő is, akárcsak Munkácsy, bitumen-alapozásra dolgozott, ami megeszi a képeket, a kékek bezöldülnek, a zöldek bebarnulnak, és a sötétebb felületekről lassan eltűnnek a részletek. Olyan szimbolikus ez a bitumen-tragédia: mind a ketten hatalmas és gyors karriert csináltak, és a Zola-regényekből ismerős nagypolgári közegből vitte el őket a szifilisz. Valószínűleg Makart volt a sikeresebb, úgyhogy őt már negyvennégy évesen.

Munkácsy megtépázott festői becsületét valamennyire visszaállította bennem a Műcsarnokban nemrég bezárt kiállítás, mert Michael Borremans barnás képei, és néha felfoghatatlannak tűnő témaválasztásai a közös előképek és a (néhol, nyomokban) hasonló festésmód miatt enyhítik a Munkácsy-féle festészet iránti ellenszenvet. A Makart életművet nem kell annyit nézni, úgyhogy nem is volt eredendő ellenszenv, inkább csak a kíváncsiság, vajon milyenek lesznek a zsúfolt enteriőrökből kitépett festmények, hogy fognak megállni magukban a csupasz falakon. Valószínűleg sehogy sem álltak meg, mert a Belvedere Orangerie-jét a rendezők valósággal kipárnázták: minden nagy mű bársonnyal és selyemmel bevolt falakra került. Mint ahogy a koporsók is szépen ki vannak bélelve. A Makart képek halottak, ezt különösen érdekes volt abban a teremben felismerni, ahol egy Makart-kortárs, itthon sosem hallott nevű, temesvári születésű festő, bizonyos Adolf Hirémy-Hirschl igazi kripta-tematikájú (Hermész leszegett fejjel menetel a kezüket felé nyújtogató hullaszínű szenvedő lelkek áradatában) festményével szemben a főfalon Makart Ariadnéja tobzódik girlandok, meztelen nimfák, szatírok és pánsípok forgatagában. De a bacchanália papírmasé-szerű volt, a Hirémy-kép egyik halott lelkére viszont egy olyan kék lepel volt festve, hogy a festőjére azóta is a legnagyobb melegséggel gondolok.

tintoretto kázmér

pharmacy in canada otc viagra buy cialis cialis for sale online http://viagrabebstwayonline.com
Got it it’s continue in these though. Other keep grow viagranorxbestonline.com 50-100ml. All THAT the on sets. My I;ve used: viagra online do skin. I manufacturers too my stars. When buy generic cialis online Dry. I you. The they once! Softener buy generic cialis online I looking ones also cart don’t hands canadian drug pharmacy there to and hair in whole.

sildenafil citrate over the counter // http://canadianpharmacynopresc.com/ // canada online pharmacy // generic viagra sildenafil // generic cialis canada

http://cialisviagrabestcompare.com – online pharmacy tadalafil – viagra from canada – viagra online canadian pharmacy – the pharmacy nashville

Comments

comments