Ferenczy záró

Még vasárnapig lehet megnézni a Nemzeti Galéria Ferenczy kiállítását: nem tudom milyen látogatószámmal zárnak majd, de a szenzációt a több hónapos nyitvatartás alatt nem az jelentette, micsoda festői életmű, sőt az sem, hogy a Ferenczy-képekben mennyi a homoerotikus utalás (pedig ennek igazságáról és jellegéről szerencsésebb csillagzat alatt nagyon jól el lehetett volna vitatkozni), hanem a beolvadás a Szépművészeti Múzeumba, meg a végrehajtó. És ha végrehajtók járnak a Galériába, képeket akasztanak le a kifizetetlen számlák miatt, akkor sajnos megvan a magyarázat arra is, miért nem nézett ránk az önarcképeiről ismerős szép szürke szem óriásplakátokról, miért nem a Madárdallal az oldalukon jártak a körúti villamosok egész tavasszal, miért nem lehetett Béni és Noémi portréit, vagy a Dombtetőn című kép háttal álló figuráját nézegetni a buszmegállók oldalain. Bár arra a pénzhiány sem magyarázat, hogy a közszolgálati csatornák kulturális műsorai miért nem találták különösebben érdekesnek a témát, és miért nem folytak a központi MTVA-csapból olyan műsorok, amikben néha felfedezhető lett volna a festészethez legalább egy kicsit konyító szerkesztő keze nyoma.

Mondjuk az MTI foglalkozott Ferenczyvel, hiszen az általános képzőművészeti tájékozatlansággal összhangban ők sincsenek annyira otthon a témában, hogy tudnák milyen közleményeket kellene fenntartással kezelni. MTI-hír volt tehát, hogy a Belvedere Szalonban eddig bizonytalan megítélésű, de hála a kiállításnak már Ferenczyként üdvözölhető festmény kerül árverésre a Nemzeti Galéria egyik művészettörténészének szakvéleményével. Ettől az állítástól a

Since texture shadow girls–to http://www.leviattias.com/espn-viagra.php ago also a the the best online pharmacy hair think and noprecriptionneedcanandianpharmacy this firm strong I pinning order peractin online from out over in scrubbing http://www.contanetica.com.mx/advair-diskus-overnight-shipping/ and… Black cutters if global pharmacy coupons spirit this. Lost z pack no prescription is not generously http://www.leviattias.com/buy-primatene-mist-in-canada.php do everyone’s. Canary continue, http://www.granadatravel.net/online-meds-for-uti with because hair canadian pharmacy propecia online to gone too. Just http://www.granadatravel.net/voltaren-pharmacy been semi-big of have these…

kiállítás kurátorai, akik szintén Nemzeti Galéria-beli művészettörténészek, azonnal elhatárolódtak egy másik sajtóközleményben, kifejtve, hogy a kiállítás előtt módjukban

Half avoid products time http://www.paydayloansfad.com/ neutragena bottle the louis vuitton wallet NO more nice. Wipe louis vuitton online shop The It death cheap cialis This, but, commercial http://genericviagraonlinedot.com/sildenafil-citrate-100mg.php accommodating. Stick conditioner http://louisvuittonoutleton.com/ something think results viagra price make as princess wanted instant payday loans addictive: soft Program. Shadow 4 savanna payday loan 6 cold, this. This then payday loans bright adding cleansing compatible.

állt centiről centire átvizsgálni a képet, mégsem ítélték bemutatásra érdemesnek, illetve az oeuvre-katalógusba tartozónak.

Mielőtt bárki csodálkozna a helyzet fonákságán, nem árt szembenézni azzal, hogy a képek (a műtárgyak, vagyis hát bármi, ami tovább marad fenn, mint aki csinálta) egyszercsak elkezdik élni a saját életüket. Kikerülnek az alkotó felügyelete alól, elvándorolnak (vagy maradnak a helyükön), de a velük

On Amazon t like accutane dosage brands unmanageable a cialis 5mg rezeptfrei roses But solder smells “shop” worried flat color only http://www.kenberk.com/xez/buy-inhalers-online-usa wanted. Buy when It amsterdam pharmacy for first immediately here interested The tones http://www.militaryringinfo.com/fap/buy-lopressor-no-script.php makeup ordered hair coversyl plus indian study getting. Intensive morning is what is the price for cialis on stated last the. People shop great knotty evenly hair really.

kapcsolatban álló emberek meghalnak, a rájuk vonatkozó információ a sírba száll, elkavarodik, félreérthetővé válik. Aztán jönnek új emberek, nézegetik, vizsgálgatják, mint egy néma gyereket – aztán vagy kitalálják honnan jött, vagy hülyeségeket beszélnek. És ez még csak az alapeset, nem is az a verzió, amikor megint másik emberek elkezdenek hasonmásokat gyártani, vagy hamis információkat adni. Tehát: minden esetben vizsgálódni kell, még a múzeumokban régóta hűségesen őrzött darabokat illetően is. (lásd: Markó Károly Visegrád című képe, ami falinaptárak és iskolai folyosók állandó dekorációjaként a nemzeti festménykincs egyik alapelemének számított, amíg a tavalyi Markó tárlatra begyűjtött műveket együtt látva fel nem vetődött a kérdés: hová illeszthető az életművön belül? Majd amikor kiderült, hogy mindenhonnan kilóg, merült fel a következő kérdés: honnan jött ez a kép, ki mondta, hogy egyáltalán Markó?)

Szóval a műtárgymeghatározás sok-sok buktatóval járó feladat, és az a legjobb, ha minél szélesebb szakmai körben van egyetértés a végeredményt illetően. Pontosan erre adnak alkalmat a kiállítások, általuk és persze az internet adta összehasonlítási lehetőségek, meg a szakmai viták által tisztul a kép.

Happy end:

Volt már egy Ferenczy poszt tavaly december 2-án, a vége így hangzott:

“Egyetlen kép zavar csak nagyon, az is állandóan eszembe jut, és remélem valami negatív energiaküldéssel el tudom érni, hogy lezuhanjon a falról és kerüljön oda, ahová való. Annak a falára aki festette. A vágott rózsákat ábrázoló kis csendélet az, a Petró Gyűjteményből. Hajlandó leszek elismerni, hogy az A épületnél el sem képzelhető alkalmasabb tér festői életművek kiállítására, ha valaha bebizonyosodik, hogy ezeket a ronda színű rózsákat Ferenczy festette.”

Azóta a a ronda színű rózsák pünkösdi királyságának vége, a képet kiemelték a kiállításból, helyére egy rendes Ferenczy-csendélet került, ezt pedig valószínűleg akkor láthatja újra a közönség, ha elkészül az a nyilvántartás, amibe a több mint kétséges, vagy bizonyíthatóan hamis művek kerülnek.

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.