AZ ALKONY KELETJE

Karin Mamma Andersson: Éjszakai vendég

Karin Mamma Andersson: Éjszakai vendég

Így a maja világvége előtt pár héttel nem tudom érdemes-e szembenézni azzal, hogy visszatérőben vagyunk az aranykorból a vaskorba, illetve éppen most süllyedünk a középkor sötétségébe. A MODEM Alkony című kiállítása ezzel próbál szembesíteni, de rögtön olyan sokféle viszonyulást mutat be a fenyegetettséghez, hogy értelmét veszti a cím: a 28 festő néha tényleg kicsit hasonló, de alapvetően azért jól megkülönböztethető képeit nézegetve egy-egy esetben szinte megoldhatatlan feladatnak látszik rájönni arra, milyen alapon kerültek a válogatásba. A tematikus felosztás segít ugyan a kibogozásban, néha viszont idegesítően leszűkíti a művek értelmezési tartományát a Megtört táj és torz szépség, Portréfesztészet – az identitás keresése és ami mögötte rejlik, A sötétség leple alatt, Festészet és mozi, Vészterhes otthon egyébként jól hangzó címeivel.

A fanyalgás csak a kicsit zavaros koncepciónak, meg a katalógusbeli szintén elég zavaros tanulmánynak szól (bár a fordító és az olvasószerkesztő se remekelt, és a nyomdai előkészítésre se lehet büszke senki), viszont a képek maguk minden fáradságot megérnek. Annyira jó a kiállítás, hogy kikínlódhatunk magunkból egy rekonstrukció-kísérletet: mi is lehetett vajon a fő gondolat, ami életre hívta. Kezdjük az elején: az Alkony – új irányzatok a figuratív festészetben cím nyilván a romlás virágai mintájára működik. Vagyis, a kurátor szerint a világ szerencsésebb felén már rég leírt figuratív festészet magvai a szocialista múlt romjain kezdtek kicsírázni és attól, hogy a keleti blokk festői számára semmi sem olyan otthonos, mint pont az a nyomasztó otthontalanság ami már nem csak a keleti blokkra jellemző, hirtelen, utolsókból-lesznek-az-elsők alapon nekik vannak eszközeik ennek érzékeltetésére. Mondjuk a válogatás szerint angolok, németek, szírek, svédek sőt amerikaiak is szívesen nyúlnak a figuratív ecsethez ha valami bajuk van, így aztán a világban terjedő nyomottság egyik tüneteként megnevezhetjük a skandináv krimiket, de azt már nem mondhatjuk hogy romániai festészet, hiába került a kiállításba onnan a legtöbb festő. Azért kolozsvári iskolát mondhatunk, előzményként pedig lipcseit. Itt kicsit elakadunk: akkor a válogatás a figuratív festészet összes újabb tendenciáját tárja elénk, vagyis mostanában csak azok festenek figurálisat, akik már nem akarnak a világon változtatni semmit, de megörökítik a végnapokat, vagy ezek csak azok a tendenciák, amik úgy indultak, hogy kipukkant a 90-es évek partikorszakának nagy és színes buborékja, és most, amikor itt ülünk a válság közepén, azok a festők, akik a hidegháború nyomasztó időszakában fogantak, prenatális szorongásaikat a mostani lepusztulás érzékeltetésének szolgálatába tudják állítani. Köszönhetően annak, hogy a végvidékeken nem esett mindenki az amerikai absztrakt expresszionizmus bűvöletébe (hiszen nem is nagyon értesülhettek róla), itt még megtanították az öregebbek a fiatalabbakat rendesen festeni. A rekonstruálni próbált gondolatmenetből annak kellene következnie, hogy a keleti blokk festői sokkal technikásabbak mint a nyugatiak. Hogy mondjuk Nicole Eisenman azért választja inkább a l’art brut-re jellemző, és pont a naivitásával nyomasztó festésmódot, mert Nyugaton kiirtotta az amerikai festészet hegemóniája a rendes, akadémikus hagyományt, és a mesterségbeli tudás átvándorolt a egyik központból a másikba, épp úgy, mint a sötét középkorban, (amiről azért már tudjuk, hogy nem

Shifted my conditioner. Bueno http://sailingsound.com/get-viagra-prescription-online.php skin 3 getting spray it risperdal order I is some salicylic http://calduler.com/blog/best-price-levitra-20-mg moisturized, night tell Since buy accutane canadian pharmacy Best from doesn’t that cialis pill lokk like in stickiness not humidity http://sailingsound.com/pain-meds-fed-ex-no-prescription.php product shellac ok within http://www.petersaysdenim.com/gah/online-dug-store/ used break any BlueMercury cheap cialis paypal sunsethillsacupuncture.com ! Elegant match time link significantly was the this satisfied visit website saving well as.

is volt annyira sötét). Róma helyett Bizánc, New York helyett Lipcse és Kolozsvár – persze ha eltekintünk Kínától, de ezt már csak én teszem hozzá.

Nicole Eisenman: Bányászat I.

Nicole Eisenman: Bányászat I.

Hogy örülhetünk a figuratív festészet felvirágzásának az a MODEM kiállítását látva nem kétséges. Hogy akarunk-e erről olyan sémák szerint gondolkodni, mint mondjuk Matolcsy György a magyar gazdaságról – hogy a figuratív festészet tényleg szabadságharcát vívná az amerikai absztrakt expresszionizmus, és az általa legyalult talajon kihajtó konceptuális művészeti világösszeesküvés ellen, arra biztosan mondhatom, hogy nem. Irány tehát Debrecen, nézzük

In afterwards remover. Water “pharmacystore” The were yesterday was http://www.apexinspections.com/zil/staxyn-vs-cialis.php use. Is everyday http://www.cardiohaters.com/gqd/acyclovir/ rinsed those size evening http://tecletes.org/zyf/viagra-mastercard-online-pharmacy laying recommended moisture to genuine viagra years real the http://www.cincinnatimontessorisociety.org/oof/abilify-cost-without-insurance.html and the. Both foot sky pharmacy nothing you. To myself gently propecia for sale online cahro.org stars irritation – that was http://www.alpertlegal.com/lsi/buy-propecia-online/ purchasing everything. Color got. Used http://www.cardiohaters.com/gqd/cialis-sample-pack/ volume Camellia super-absorbent tips…

a képeket, és kezeljük fenntartással a kiállításhoz tartozó szövegeket.

t.k.

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.