Korb helyett Kolb a PIM-ben

Most a Petőfi Irodalmi Múzeumban látható a Füst Milán-gyűjtemény. Pontosabban a Füst Milán-Helfer Erzsébet-gyűjtemény (vagyis a feleséget is illik megemlíteni), amiben egészen kivételes darabokat lehet látni, például két olyan Rippl-Rónai pasztellt, amilyet szinte sehol. A sok lekopott, urambocsá esetleg inkább Diener-Dénes Rudolf kezét dicsérő pasztell után tanulságos látni a Helfer Erzsébetet, és a Ticharich Zdenkát ábrázoló portrékat. Rögtön megértjük hogy lehet ezért a technikáért rajongani, hogy lehet a legérzékibb eszközként használni női arcok megörökítésekor. Már csak ezért a két képért is érdemes elzarándokolni a Károlyi palotába, pedig akkor még nem beszéltünk a Berényekről, Nagy Balogh Jánosokról, arról, hogy Füst Milán kedvenc zenéibe is bele lehet hallgatni, a leveleibe bele lehet olvasni, és pillanatok alatt át lehet érezni milyen szférába online casino törekednének a műgyűjtők legjobbjai. Mielőtt azonban teljesen feloldódnánk a túltelített esztétikai közegben, lépjen elő a háttérből a zord és rideg művészettörténész, akinek a finom kis rézkarcok között az egy egyik sarokban megakad a szeme egy képaláíráson, ami szerint Korb Erzsébet Aranykor című művét látjuk. Gyanús, hogy nem, ezért az elérendezett fotelt kicsit odébbtaszajtva közelebbről megnézem, szemüveggel is, és az aláírás teljesen jól kivehetően nem Korb, hanem Kolb. Korb Erzsébet nem ilyen artisztikus kompozíciókat csinált, és nem ilyen tekergődző alakokat, hanem inkább a korai Szőnyi, Aba-Novák, Patkó grafikák plasztikusabb vonulatához hasonlókat, úgyhogy ha Kolb, akkor ez inkább Alois Kolb lesz, aki 1875-ben született Bécsben,1942-ben halt meg Lipcsében és különböző akadémiákon tanította a grafikai műfajokat. Hogy hogyan került Női aktok almafa alatt című, 1900 körüli rézkarca (mert a művet meg lehet találni azonnal a neten) Füst Milánék gyűjteményébe, az érdekes, kikutatandó feladat.

Alois Kolb: Női aktok almafa alatt, 1900 körül

Alois Kolb: Női aktok almafa alatt, 1900 körül

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.