Félsikerek

Mágnás Elza a ravatalon 1914 Schmidt Miksa rajza

Mágnás Elza a ravatalon 1914
Schmidt Miksa rajza

Vajon mi értelme volt a Kiscelli Múzeumban kiállítást rendezni Mágnás Elzáról, úgy, hogy nem volt eredeti tárgy (talán egy börtönnapló-bejegyzést kivéve), amit ki lehetett volna tenni? Egy fehérbe öltöztetett, koporsóban fekvő viaszbaba a fő attrakció. Ha valaki a Fővárosi Képtár festményeit nézegetve (még január 9-ig) odatéved egy bordó függönnyel keretezett fotó melletti ajtóhoz, ami a múzeumalapító Schmidt Miksa feltételezett valamikori hálószobájába vezet, átmehet a templomtérbe, mondjuk egy rendkívül ronda, drágának és feleslegesnek tűnő, újonnan épült vashídon, és akkor jut a Budavári Labirintust idéző, borzongatónak szánt kiállításba.

Mágnás Elza ugyanis a várostörténeti múzeumot alapító Schmidt Miksa szeretője volt, akinek meggyilkolása az első világháború kitörése előtti Budapest legnagyobb szenzációja lett, az akkori bulvárújságírás tetőpontja, cselédsorból kiemelkedő orfeumi nővel, koporsószexet kedvelő bútorgyáros kitartóval, több szeretőt tartó gyilkos, és gyilkosságra felbujtó házvezetőnővel, gyilkossal, akiből talán lenin-fiú lett, több tízezres tömeggel a temetésen, a kiscelli kastélyból látható síremlékkel, és mindennel ami egy évtizedeken keresztül újra-újraéledő nagyvárosi legendához kell.

Ha az eddigi kiállításoktól elütő vállalkozás valami új stratégia része lenne, ami nagyobb számú látogatót szeretne a Kiscelli Múzeumba vonzani, akkor viszont az nem érthető, miért nincs a kiállítás valahogy összekötve a nemrég bemutatott Félvilág című filmmel? Ami meg azt a kérdést veti fel: ha az élet írt egy szuper történetet, akkor miért kellett a tényeket teljesen figyelmen kívül hagyó, elhasznált filmes klisékkel operáló forgatókönyvet írni, és miért kellett a monarchia végnapjainak nagyvonalú sztoriját ecseri piacivá egyszerűsíteni minden tekintetben? Látványban is. Ha van hatalmas könyv Schmidt Miksa bútorairól, ha a Mágnás Elza-történet és összes vonatkozása elolvasható a kiállítást kísérő kiadványban, akkor ezek az összegyűjtött információk hogyhogy megint megmaradtak saját közegükben, és nem tudtak egy időben teljesen párhuzamosan készülő, de más műfajú produkcióba átszivárogni?

Volt egy bomba sztorink, és lett belőle két, egymásról tudomással nem bíró, felemás produkció (egyébként szuper alakításokkal a filmben, és persze kevés pénzből nem lehet fényűző látványt építeni, de azért akkor is).

Szegény Mágnás Elza megint megfeneklett, a sztorijából nem lett nemzetközi sikerekre esélyes nemzeti bulvár megaprodukció, sőt, a mozik helyett rögtön bemutatták a Dunán.

 

Comments

comments